Yhteistyötä

Yrttiaika sai alkunsa jo vuosia sitten. Yhteistyömme on edelleen voimissaan ja alkuaikojen kova kehitystyö on vaihtunut toimivaksi arjen tukipilariksi.

”Yrtti-ihmisten kokoontumisajot!” ajattelin astuessani huoneeseen.” tätä oli odotettu! Tämä on tärkeä päivä! Tästä alkaa yrttien uusi tuleminen!” Kellarikerroksen neukkarihuoneen soikean pöydän ympärille oli kerääntynyt kymmenkunta, iloisesti rupattelevaa henkilöä. Oli aika aloittaa yhteistyö!

Olimme kaikki vuosien saatossa yrttien ympärillä hääriessämme huomanneet, miten paljon työtä vaatii saada yrteistä ja muista luonnon raaka-aineista valmis, kuluttajaa kiinnostava, toimiva ja maistuva yrttituote. Se vaatii aikaa ja rahaa, sekä monipuolista osaamista viljelystä ja yrttien tuotteistamisesta aina markkinointiin ja myyntityöhön asti. Olimme kaikki sitä mieltä, että se vaati ennen kaikkea yhteistyötä, mikäli aioimme saada jalansijaa yrttimarkkinoilta.

Kun tekee kaiken itse alusta alkaen, niin se on paitsi monipuolista ja mielenkiintoista, mutta samalla myös kuluttavaa ja toisinaan turhauttavaakin. Tähän me halusimme muutosta. Halusimme tehdä yhteistyötä, jotta saisimme kotimaisia yrttejä ihmisille ympäri Suomen ja maailmallekin. Yhdessä olisimme enemmän. Oli aika astua ensimmäinen askel kohti suomalaisten yrttien menestystarinaa! Yhteinen koulutushanke oli käynnistynyt! Meitä ajoi silloin ja ajaa yhä tänä päivänäkin palava intohimo nostaa kotimaiset yrtit kaikkien tietoisuuteen ja saataville.

Tällä porukalla on kaikki taito, tieto ja intohimo tehdä yrttitiuotteita jotka, maistuvat, tuoksuvat, houkuttelevat ja tuovat terveyttä sekä hyvinvointia! Yhteistyöhalukkuuttakin löytyi ja intoa enemmän kuin pienessä kylässä! ”Nyt ei tarvita muuta kuin, että lyödään hynttyyt yhteen, kääritään hihat ja aletaan hommiin!”

Vaan mikä nimeksi tälle iloisesti pulppuavalle, energiselle naisjoukolle? Monta vaihtoehtoa käytiin läpi ja lopulta joku huudahti: ”Yrttiakat! Sitähän me olemme: Yrttejä ja Akkoja!” Ja tällä mentiin! Intoa, energiaa ja itsevarmuutta uhkuen!

Jälkikäteen olen enemmän kuin tyytyväinen, että jollakin meistä oli viisautta nimen suhteen. Olisi voinut olla hivenen kiusallista astua pitämään uskottavaa hissipuhetta eri alojen yrittäjien eteen aloittamalla puhe kertomalla olevansa Yrttiakka! Tai vastata Malmön messuvieraille mitä yrityksemme nimi tarkoittaa… Yrttiakat siis kasvoivat leideiksi ja yrttien ajattomuus haluttiin osaksi nimeämme ja identiteettiämme, koska sitähän yrtit ovat: Ajattomia. Aina on yrttien aika!

Ensimmäinen näytön paikkamme oli osallistuminen maaseudun uusien innovatiivisten toimintatapojen hankekilpailuun. Jännityksestä tiristen istuimme hienossa gaalassa kanssakilpailijoiden kanssa, jotka aivan puhisivat itsevarmuutta voitostaan. Juhlasali täynnä viimeisen päälle asiallisia pukumiehiä ja bisnesherroja. Erotuimme joukosta ja mietimme jo, että olemmekohan oikeassa paikassa. Vaan miten kävikään: Yrttileidit veivät omintakeisella toimintatavallaan voiton kilpailusta! Yhteistyömme ja
tapamme toimia huomattiin ja se sai ansaitsemansa kiitoksen.

Siinä me olimme: Sylissämme kaunis, palkinnoksi saamamme puinen pallo, yhtä uniikki kuin me itsekin. Suu korvissa ja naamat loistaen kuin Naantalin aurinko otimme hämmentyneinä palkinnon vastaan. Vau, me teimme sen! Voitto! Olemme oikealla tiellä. Se, jos mikä on nyt varmaa!

Kokoontumiset soikean pöydän ympärillä jatkuivat. Kaikessa viisaudessamme olimme tutkineet markkinoita ja todenneet markkinoiden kaipaavan kotimaisia, eläimille tuotettuja yrttituotteita. Niitä ei kaupoista saanut. Asialle tulee tehdä jotain. Ja mehän teimme: kävimme läpi kursseja ja koulutuksia. Imimme itseemme lisää tietoa ja taitoa. Teimme koeversioita, testasimme, aloitimme alusta, annoimme ja saimme palautetta, mietimme tuotantotapoja ja tuotteita. Lukematon määrä tuoteideoita käytiin läpi. Testasimme ja hylkäsimme ja taas testasimme. Lukemattomia kertoja ja lukemattomia erilaisia variaatioita erilaisia tuotteita.

Tuote ei ole tuote ilman pakkausta. Siispä mainostoimistojen kimppuun: Mainostoimistoja vertailtiin, logo- ja etikettiehdotuksia pyydettiin, hylättiin, pyydettiin uusia ja lopulta tehtiin valinta. Aloitimme innokkaasti myyntityön. Olimme niin varmoja tuotteistamme, niin ylpeitä tuotteistamme, ettemme voineet edes kuvitella muuta kuin suurta yleisöryntäystä! Eihän näitä voinut vastustaa, jättää
ostamatta. Yrttimme ovat täydellisiä! Ne auttavat arjessa ja parantavat sairaat. Tekevät onnettomat onnellisiksi ja pelastavat maailman! Näinhän lähes jokainen yrittäjä ajattelee omastaan. Emmekä me mitenkään olleet poikkeus siinä suhteessa.

Kotimaiset yrtit ja siitä tehdyt tuotteet ovat maailman parhaita! Paitsi, että kukaan muu ei tuntunut tajuavan sitä. Markkinoilla käyneet asiakkaat eivät huomanneetkaan erinomaisuuttamme, eikä yrttejä vietykään kiljuen käsistämme. Aika nopeasti tajusimme, että jotain täytyy muuttua!

Nöyrinä naisina palasimme jälleen neukkarihuoneen soikean pöydän ympärille pohtimaan, että: ” Entäs nyt? Oliko tämä tässä? Palataanko vanhaan vai lopetetaanko kokonaan?” Luovuttaminen ei ollut vaihtoehto. Jotain muuta, mutta mitä? Siitä alkoi Yrttiajan ensimmäinen todellinen tulikoe. Rahaa ei ollut, myyntiä ei tullut. Uudistua piti, mutta miten ja millä rahalla.

Olemme aina osanneet tehdä yhteistyötä. Olemme aina tienneet, että jokaisen omaa vahvuutta hyödyntäen pääsemme pitkälle. Tällä tiedolla lähdimme rohkeasti eteenpäin. Ensimmäiseksi otettiin ulkoasu työn alle. Tylsä vihreä (miksi kaikilla yrttituotteilla on vihreä väri?) sai väistyä. Lukematon määrä mainostoimistoja ja materiaalia käytiin läpi. Referenssejä tutkittiin ja pohdittiin, sopiiko tämä meille? Mitä me haluamme viestiä? Millä erotumme? Kerta toisensa jälkeen vaihtoehtoja hylättiin, pyydettiin uusia, hylättiin jälleen.

Paljon sai vettä virrata Oulujoessa, mutta olimme sopineet, että vain paras on meille kyllin hyvä! Rakastamme kaikki kauneutta. Haluamme luoda ympärillemme kauneutta, terveyttä ja hyvinvointia. Siitä se ajatus sitten lähti rullaamaan. Kauniit pakkaukset ja etiketit, joita on kiva pitää esillä ja mukava antaa lahjaksi. Niitä me halusimme ja sellaiset tuotteet tulevat myös helpommin käytetyksi, kun ne ovat koko ajan näkösällä.

Monen monituisen soikean pöydän ympärillä vietetyn päivän ja palaverin jälkeen Yrttiaika lopulta sai sen muodon, joka se tänä päivänäkin on. Sisällöltään Yrttiaika on edelleen sitä mitä se on aina ollut: täysin kotimaisia, pääosin meidän itsemme
viljelemiä ja käsin keräämiämme yrttejä, jotka rakkaudella ja suurella huolellisuudella valmistamme, jotta aromit ja vaikutinaineet pysyisivät tuotteissa mahdollisimman muuttumattomina. Haluamme säilöä Suomen valoisan kesän ja antaa se edelleen käyttäjälleen Yrttiajan muodossa.

Yrttiajan matka jatkuu yhä. Maailma ympärillämme muuttuu ja myllertää, mutta kotimaiset yrtit ovat aina olleet pohjoisen kansan tuki ja turva niin mausteena kuin rohtonakin. Tätä perinnettä me Yrttiajan leidit haluamme teille antaa nyt ja tulevaisuudessa.

Kiitos, kun luit tarinamme. Olemme erityisen kiitollisia, jos kerrot meistä myös omille ystävillesi!

kurkkaa kauppaan

Yhteistyö on Yrttiajan vahvuus. 
1 / 1

Lisää artikkeleita